Jak vybrat tažné zařízení?

  • Tažná zařízení a elektropřípojky dodávané a montované naší společností splňují zákonné homologace a neomezují záruku nového vozidla za podmínky, že jsou montována autorizovaným montážním pracovištěm tažných zařízení, nebo servisem dealera příslušné značky vozidla. Montáž musí být provedena v souladu s montážním návodem k výrobku a pokyny výrobce vozidla uvedenými v provozním návodu k vozidlu.
  • Při výběru tažného zařízení, doporučujeme vycházet z uvedených otázek. Pokud si ani po přečtení článku s výběrem nebudete jisti, neváhejte a zavolejte nám. Rádi a ochotně Vám pomůžeme.

K JAKÉMU ÚČELU A JAK ČASTO BUDETE TAŽNÉ ZAŘÍZENÍ POUŽÍVAT?

  1. Budete příležitostně připojovat nebržděný přívěs do hmotnosti nejvýše 750kg?
    Naše doporučení: libovolné tažné zařízení se 7pin. elektroinstalací.
  2. Budete příležitostně používat nosič jízdních kol na tažné zařízení?
    Naše doporučení: libovolné pevné, nebo značkové odnímatelné tažné zařízení s 13pin nebo 7pin (+adaptér) elektroinstalací
  3. Budete často (také pro profesionální použití) připojovat nebržděný přívěs do hmotnosti nejvýše 750kg?
    Naše doporučení: libovolné pevné nebo odnímatelné tažné zařízení se 7pin. elektroinstalací.
  4. Budete příležitostně připojovat brzděný nebo obytný přívěs o hmotnosti více než 750kg?
    Naše doporučení: libovolné pevné nebo značkové odnímatelné tažné zařízení s 13pin. elektroinstalací.
  5. Budete často (také pro profesionální použití) připojovat bržděný nebo obytný přívěs o hmotnosti více než 750kg?
    Naše doporučení: značkové pevné nebo odnímatelné tažné zařízení s 13pin. elektroinstalací.

JAKÉ PROVEDENÍ KULOVÉHO ČEPU UPŘEDNOSTŇUJETE?

  • Důležitou částí tažného zařízení je spojovací kulový čep (koule). Tento díl je na rozdíl od příčníku, většinou na vozidle ukrytého pod nárazníkem vidět a připojujete na něj přívěs. Podle evropských norem (DIN 74058 a ISO 1103) musí mít kulový čep průměr 50 mm (ISO-50X). Vzdálenost středu kulového čepu od povrchu vozovky musí být při zatíženém vozidle v rozmezí 350-420mm
  • Existuje několik způsobů upevnění čepů tažných zařízení. Kulové čepy rozdělujeme na pevné a odnímatelné.
  1. PEVNÉ ČEPY

    Čep je k tažnému zařízení trvale připevněn pomocí šroubů, nebo přivařen. Oba způsoby upevnění jsou v EU (vč. České republiky) povoleny. Jeho použití je omezeno u vozidel, kde překrývá registrační značku nebo mlhové světlo (např. Hyundai i30 HB, od r.v. 2012). Pevné čepy, oproti odnímatelným, upřednostňujeme při použití s nosiči kol, při kterém dochází ke snižování životnosti mechanismu odnímání.

    Tažné zařízení s pevným čepem je dobrou volbou pro motoristy, kteří:

    • upřednostňují nejnižší cenu
    • požadují bezúdržbový výrobek s dlouhou životností
    • tažné zařízení používají často
    • používají tažné zařízení s nosičem kol
    • pravidelně tahají přívěsy o vyšších hmotnostech (např. automobily, stroje, stavební materiál)
    • pořizují tažné zařízení pro užitkové vozidlo
     

    Pevné kulové čepy mohou být těchto provedení:

    1. Pevně svařené

      Pevný čep svařený BRINK Pevný čep svařený Westfalia

    2. Na dva šrouby ze strany

      Pevný čep Brink Pevný čep Westfalia Pevný čep Galia  Pevný čep Umbra

    3. Přírubové čepy na dva, nebo čtyři šrouby zepředu (obvyklé u užitkových vozidel)

      Přírubový čep 2š BRINK  Přírubový čep 2š UmbraPřírubový čep 2š AH

  2. ODNÍMATELNÉ ČEPY

    Čep se nasazuje a odnímá bez použití nářadí pomocí automatického nebo manuálního systému. Pokud není připojen přívěs, musí být čep odejmut. Dlouhá životnost, pevnost a mechanická spolehlivost odnímatelných systémů je závislá na kvalitě materiálů a přesných výrobních technologiích. Pro některé modely je k dispozici kryt pro případný výřez nárazníku. Odnímatelný čep je povinný u vozidel, kde překrývá registrační značku nebo mlhové světlo. Použití bajonetových odnímatelných čepů s nosiči kol snižuje životnost odnímatelných systémů.

    Tažné zařízení s odnímatelným čepem je dobrou volbou pro motoristy, kteří:

    • mají vysoké požadavky na estetický vzhled vozidla
    • tažné zařízení používají občas
    • nepoužívají tažné zařízení s nosičem kol
    • nechtějí, aby čep přesahoval za vozidlo např. při parkování

    Odnímatelné kulové čepy mohou být těchto provedení:

    1. Automatické

      - vertikální systém s integrovaným zámkem: po odejmutí čepu a sklopení zásuvky je na autě neviditelný.

      Brink Vertikal Vertikální systém Westfalia Vertikální systém UmbraVertikální systém AH

      - nátlačný systém s integrovaným zámkem: po odejmutí čepu je na vozidle málo viditelný. Nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku. Tento systém používá hlavně firma Brink u diagonálních modelů BMA - Brinkmatic Advance.

      Brinkmatic Advance Brinkmatic Classic Odnímatelný systém Westfalia

      - sklopný systém: nejmodernější, ale i nejdražší systém, který jednoduše uloží kulový čep pod nárazník vozidla. Elektricky sklopná tažná zařízení lze objednat jen s novým vozidlem a nejsou určena pro dodatečnou montáž

      Sklopný systém BRINK 

    2. Poloautomatické

      - systém Westfalia/Monoflex: odnímatelný systém s dlouhou životností a vysokou funkčností. Nabízí jednoduchou obsluhu, dobrou cenu a spolehlivost

      Maticový systém Westfalia

      - bajonetový systém: odnímatelný systém s výhodným poměrem cena / kvalita. Nabízí jednoduchou obsluhu, vysokou spolehlivost a funkčnost

      Poloautomat bajonet Galia Bajonet UmbraBajonet AH

  3. ZAŘÍZENÍ PRO NOSIČE KOL

    Tento specifický typ spojovacího zařízení je speciálně vyvinutý pro vozy s nulovou hodnotou přípustné/povolené hmotnosti přípojného vozidla a neslouží tedy k tažení vozíků či karavanů, ale výhradně k přepravě nosiče kol, boxu nebo platformy.Zařízení se dodávají převážně s diagonálně odnímatelným systémem BRINK BMA, vertikálně odnímatelným systémem BRINK BMU a ojediněle i v pevném provedení.

    Zařízení pro nosiče zavazadel nepodléhají zápisu do technického průkazu vozidla - viz věstník MDČR 07/2015 str.4.

    "Tažné" zařízení pro nosiče kol je dobrou volbou pro motoristy, kteří:

    • mají vůz s nulovou hodnotou přípustné/povolené hmotnosti přípojného vozidla
    • využívají "tažné" zařízení jen k přepravě nosiče kol, boxu, platformy...

    Zařízení pro nosiče kol mohou být těchto provedení:

    1. Odnímatelné

      - systém BRINK RMC BMA: Obsahuje integrovaný zámek proti odcizení. Diagonální systém odnímání. Po odejmutí čepu je domeček na vozidle málo viditelný. Samosvorný systém aretace nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku.

      Zařízení pro nosiče kol BRINK RMC BMA

      - systém BRINK RMC BMU: Obsahuje integrovaný zámek proti odcizení. Vertikální systém odnímání. Po odejmutí čepu je domeček na vozidle téměř neviditelný. Samosvorný systém aretace nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku.

      Zařízení pro nosiče kol BRINK RMC BMU

DŮLEŽITÉ TECHNICKÉ ÚDAJE

Maximální zatížení (kg):

  • Značkové tažné zařízení je vždy vyvíjeno s ohledem na nejvyšší možné zatížení konkrétního modelu vozidla, tuto hodnotu definuje výrobce vozidla.
  • Pokud není maximální zatížení výrobcem vozu omezeno (vyznačeno v Technickém průkazu) např. z důvodu použití méně výkonného motoru, brzd, či chladicího systému, platí údaj maximálního zatížení jako podklad pro zapsání celkové hmotnosti brzděného přívěsu. Pokud je údaj v TP omezen, platí tato nižší hodnota.
  • U některých neznačkových tažných zařízení bývá, z důvodů úspory materiálu a nižší pevnosti výrobku, maximální zatížení sníženo. Proto se vyplatí věnovat pozornost důkladnému porovnání vlastností výrobků, aby se úspora neprodražila nízkou užitnou hodnotou.

Svislé zatížení (kg):

  • Každý vlek, či obytný přívěs by měl být tak vyvážen, aby tlak přívěsové spojky na kulový čep tažného zařízení nepřesáhl stanovenou hodnotu svislého zatížení.
  • Stejně tak při použití nosiče kol na kulový čep nesmí součet hmotností nosiče a jízdních kol překročit tuto hodnotu.
  • Na tažné zařízení se nesmí stoupat ani za kulový čep vléci jiná vozidla.

D-hodnota (kN):

  • tažné zařízení homologované podle EU 94/20 má na typovém štítku uvedenu i hodnotu tahu v kiloNewtonech.