- Tažná zařízení a elektropřípojky dodávané a montované naší společností splňují zákonné homologace a neomezují záruku nového vozidla za podmínky, že jsou montována autorizovaným montážním pracovištěm tažných zařízení, nebo servisem dealera příslušné značky vozidla. Montáž musí být provedena v souladu s montážním návodem k výrobku a pokyny výrobce vozidla uvedenými v provozním návodu k vozidlu.
- Při výběru tažného zařízení, doporučujeme vycházet z uvedených otázek. Pokud si ani po přečtení článku s výběrem nebudete jisti, neváhejte a zavolejte nám. Rádi a ochotně Vám pomůžeme.
K JAKÉMU ÚČELU A JAK ČASTO BUDETE TAŽNÉ ZAŘÍZENÍ POUŽÍVAT?
- Budete příležitostně připojovat nebržděný přívěs do hmotnosti nejvýše 750kg?
Naše doporučení: libovolné tažné zařízení se 7pin. elektroinstalací. - Budete příležitostně používat nosič jízdních kol na tažné zařízení?
Naše doporučení: libovolné pevné, nebo značkové odnímatelné tažné zařízení s 13pin nebo 7pin (+adaptér) elektroinstalací - Budete často (také pro profesionální použití) připojovat nebržděný přívěs do hmotnosti nejvýše 750kg?
Naše doporučení: libovolné pevné nebo odnímatelné tažné zařízení se 7pin. elektroinstalací. - Budete příležitostně připojovat brzděný nebo obytný přívěs o hmotnosti více než 750kg?
Naše doporučení: libovolné pevné nebo značkové odnímatelné tažné zařízení s 13pin. elektroinstalací. - Budete často (také pro profesionální použití) připojovat bržděný nebo obytný přívěs o hmotnosti více než 750kg?
Naše doporučení: značkové pevné nebo odnímatelné tažné zařízení s 13pin. elektroinstalací.
JAKÉ PROVEDENÍ KULOVÉHO ČEPU UPŘEDNOSTŇUJETE?
- Důležitou částí tažného zařízení je spojovací kulový čep (koule). Tento díl je na rozdíl od příčníku, většinou na vozidle ukrytého pod nárazníkem vidět a připojujete na něj přívěs. Podle evropských norem (DIN 74058 a ISO 1103) musí mít kulový čep průměr 50 mm (ISO-50X). Vzdálenost středu kulového čepu od povrchu vozovky musí být při zatíženém vozidle v rozmezí 350-420mm
- Existuje několik způsobů upevnění čepů tažných zařízení. Kulové čepy rozdělujeme na pevné a odnímatelné.
- PEVNÉ ČEPY
Čep je k tažnému zařízení trvale připevněn pomocí šroubů, nebo přivařen. Oba způsoby upevnění jsou v EU (vč. České republiky) povoleny. Jeho použití je omezeno u vozidel, kde překrývá registrační značku nebo mlhové světlo (např. Hyundai i30 HB, od r.v. 2012). Pevné čepy, oproti odnímatelným, upřednostňujeme při použití s nosiči kol, při kterém dochází ke snižování životnosti mechanismu odnímání.
Pevné kulové čepy mohou být těchto provedení:
- Pevně svařené
- Na dva šrouby ze strany
-
Přírubové čepy na dva, nebo čtyři šrouby zepředu (obvyklé u užitkových vozidel)
- Pevně svařené
-
ODNÍMATELNÉ ČEPY
Čep se nasazuje a odnímá bez použití nářadí pomocí automatického nebo manuálního systému. Pokud není připojen přívěs, musí být čep odejmut. Dlouhá životnost, pevnost a mechanická spolehlivost odnímatelných systémů je závislá na kvalitě materiálů a přesných výrobních technologiích. Pro některé modely je k dispozici kryt pro případný výřez nárazníku. Odnímatelný čep je povinný u vozidel, kde překrývá registrační značku nebo mlhové světlo. Použití bajonetových odnímatelných čepů s nosiči kol snižuje životnost odnímatelných systémů.
Odnímatelné kulové čepy mohou být těchto provedení:
-
Automatické
- vertikální systém s integrovaným zámkem: po odejmutí čepu a sklopení zásuvky je na autě neviditelný.
- nátlačný systém s integrovaným zámkem: po odejmutí čepu je na vozidle málo viditelný. Nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku. Tento systém používá hlavně firma Brink u diagonálních modelů BMA - Brinkmatic Advance.
- sklopný systém: nejmodernější, ale i nejdražší systém, který jednoduše uloží kulový čep pod nárazník vozidla. Elektricky sklopná tažná zařízení lze objednat jen s novým vozidlem a nejsou určena pro dodatečnou montáž
-
Poloautomatické
- systém Westfalia/Monoflex: odnímatelný systém s dlouhou životností a vysokou funkčností. Nabízí jednoduchou obsluhu, dobrou cenu a spolehlivost
- bajonetový systém: odnímatelný systém s výhodným poměrem cena / kvalita. Nabízí jednoduchou obsluhu, vysokou spolehlivost a funkčnost
-
-
ZAŘÍZENÍ PRO NOSIČE KOL
Tento specifický typ spojovacího zařízení je speciálně vyvinutý pro vozy s nulovou hodnotou přípustné/povolené hmotnosti přípojného vozidla a neslouží tedy k tažení vozíků či karavanů, ale výhradně k přepravě nosiče kol, boxu nebo platformy.Zařízení se dodávají převážně s diagonálně odnímatelným systémem BRINK BMA, vertikálně odnímatelným systémem BRINK BMU a ojediněle i v pevném provedení.
Zařízení pro nosiče zavazadel nepodléhají zápisu do technického průkazu vozidla - viz věstník MDČR 07/2015 str.4.Zařízení pro nosiče kol mohou být těchto provedení:
-
Odnímatelné
- systém BRINK RMC BMA: Obsahuje integrovaný zámek proti odcizení. Diagonální systém odnímání. Po odejmutí čepu je domeček na vozidle málo viditelný. Samosvorný systém aretace nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku.
- systém BRINK RMC BMU: Obsahuje integrovaný zámek proti odcizení. Vertikální systém odnímání. Po odejmutí čepu je domeček na vozidle téměř neviditelný. Samosvorný systém aretace nabízí snadnou obsluhu, vysokou kvalitu, spolehlivost a estetiku.
-